Jak vybrat reproduktory do auta ?

Rádce pro jednoduchou orientaci při výběru reproduktorů

1. Velikost ( rozměry ) reproduktorů do auta

Základním výběrovým kritériem pro nákup je velikost reproduktorů. Nejčastěji používanými rozměry jsou 165 a 130 mm reproduktory do auta. Někdy jsou rozměry udávány rovněž v palcích, značeno". 1 palec = 2,54 cm. Proto jsou např. 165 mm reproduktory někdy taktéž označovány jako 6,5". Tento rozměr je běžně používaný např. v Škoda Fabia, Škoda Octavia I i II, Wolksvagen Golf - Polo - Passat, Citroen Xantie - Xara - C5, Renault a pod..
V předních dveřích bývají u většiny značek nejčastěji 130 nebo 165 mm kulaté reproduktory, Ford ale často používá oválné reproduktory 5 × 7" stejně tak jako některé automobily značky Mazda.
Do zadního plata se nejlépe hodí reproduktory 6 × 9", 7 x 10", 8" nebo 6,5". Záleží také na tom co od reproduktorů očekáváte. Pokud chcete aby Vám reproduktory zahráli dobře celé pásmo, s velkým množstvím basů, použijte reproduktory 6 x 9 / 7 x 10" nebo 8". Pokud Vám jde o co nejkvalitnější středy a výšky, jsou vhodnější komponentní reproduktory které jsou vybaveny kvalitní vyhybkou a odděleným výškovým reproduktorem ( libovolné umístění - dobré nasměrování).

2. Typy reproduktorů

Koaxiální reproduktory
Tento typ smíšeného reproduktoru do auta má dva reproduktory umístěné souose. Výškové reproduktory jsou pevnou součástí středobasových reproduktorů a nelze měnit jejich pozici. Některé značky mají nakloněné výškové reproduktory od výroby a u dražších typů je možné jejich natočení dle potřeby.

Komponentní reproduktory
Základní charakteristikou komponentních reproduktorů do auta je oddělený výškový reproduktor od středobasového reproduktoru. Signál mezi reproduktory je rozdělen frekvenční vyhybkou která je vybavena různými funkcemi. Výhodou komponentních reproduktorů do auta je různorodá montáž s možností nasměrování výškového reproduktoru. Nejčastěji na trojúhelníček u zpětných zrcátek, na A sloupek, na palubní desku nebo na tapecírunk dveří. Zpravidla jsou reproduktory i vybaveny kvalitnější frekvenční vyhybkou. Součástí balení 99% komponentních reproduktorů jsou mřížky, kompletní montážní materiál pro montáž výškových reproduktorů a napájecí kabely.
Použitím komponentních reproduktorů získáte mnohem detailnější a prostorovější zvuk. V případě kvalitního ozvučení jsou komponentní reproduktory v předních dveřích povinností. Kvalitní reproduktory do auta se bez problémů dají použít i pro Home - Hifi.

 

3. Výkon reproduktorů ( Wmax / Wrms )

Většina začínající hifistů se žene za astronomickými (velmi často nereálnými) výkony. Je dobré si uvědomit, že výkon autorádii je udáván jako výkon MAX. Reálný výkon RMS je u autorádií cca 12–15 W. Toto je pro nás rozhodující veličina. Je tedy naprosto zbytečné honit se za reproduktory s výkony 100 W a více při připojení na autorádio. Častým argumentem bývá, že předchozí reproduktory přece zkreslovaly. To je ale nejčastěji důsledkem akustického zkratu, nikoliv nízký výkon předchozích reproduktorů.
Pro autorádio je tedy plně postačující RMS výkon 20W a více. Při výběru reproduktorů pro zesilovač by měl být RMS výkon přibližně stejný, nebo vyšší než je RMS výkon zesilovače.

 

4. Citlivost reproduktorů ( dB )

Reproduktory o citlivosti 90dB vyvolají při vybuzení reproduktoru výkonem 1W ve vzdálenosti 1m akustický tlak 90dB. Znamená to tedy, že reproduktory s vyšší citlivostí potřebují méně výkonu pro hlasitý poslech. U reproduktorů, které budou připojeny pouze na autorádio doporučujeme citlivost 90dB a více v případě 165 mm reproduktorů (u měnších reproduktorů bývá citlivost typicky nižší, přesto se snažíme o citlivost blížící se 90dB).

 

5. Impedance reproduktorů ( Ohmy Ω )

Vnitřní zesilovač autorádia je stabilní do 4 ohmů, což znamená, že při výběru reproduktorů pro zapojení pouze na autorádio vybíráme pouze s impedancí 4Ω. Při výběru reproduktorů na zesilovač můžeme vybírat i impedanci 2Ω nebo 3Ω dle stability externího zesilovače. Se snižující se impedancí narůstá výkon zesilovače, ale zvyšuje se jeho zkreslení. Zapojíme-li tedy na zesilovač ( který to umožňuje ) reproduktory s impedancí 2 ohmy, budou hrát hlasitěji, ale méně přesně.

6. Frekvenční rozsah reproduktorů ( Fz )

Udává jaké zvukové pásmo umí reproduktor reprodukovat. Často jde o marketingové tahy a nereálné hodnoty. Nemusí to být úmysl, ale pouze jiná metodika měření této hodnoty a další okolní vlivy. Pokud by byla pravda, jak někteří výrobci uvádějí, že jejich reproduktory umí zahrát i pásmo 30–60Hz, přestaly by se prodávat subwoofery, jelikož toto je pásmo určené právě pro ně. Pokud je reproduktor velmi dobře nainstalován (samozřejmostí je vytlumení předních dveří), může hrát pásmo cca od 63Hz, ve vjímečných případech i 50Hz. Při výběru reproduktorů se ale nenechte zlákat kmitočtovým pásmem od 30–40Hz, to je zkrátka nereálné.

Rozsah frekvencí, které je lidské ucho schopno zaznamenat, se uvádí jako 20 Hz až 20 kHz. Tento rozsah je individuální a zpravidla se citlivost s věkem snižuje, hlavně při vysokých frekvencích, proto se opět nenechte zlákat horními mezemi 25kHz a více. Netopýři tyto zvuky ocení, ale lidské ucho ne. Většina lidí ve věku okolo 30 let již není schopna slyšet frekvence přes 16 kHz.

7. Frekvenční vyhybky pro reproduktory

Středobasové reproduktory umí dobře hrát basovou a středovou složku zvuku, naopak výškové reproduktory umí hrát výškové pásmo. Středobasový reproduktor nikdy kvalitně nezahraje výšky stejně tak jako výškový reproduktor nezahraje basy ( zde by dokonce došlo k trvalému zničení ).
K oddělení pásem slouží tzv. výhybka která se používají pro rozdělení nebo tzv. odfiltrování signálu mezi jednotlivými reproduktory. Některé vyhybky jsou vybaveny funkcemi jako např. utlumením / vybuzení výškového reproduktoru, utlumení nebo vybuzení středobasového reproduktoru, ochrana výškového reproduktoru či otočení fáze a pod.. Vyhybky rozdělujeme na aktivní a pasivní. Ty dále dělí na jednopásmové, dvoupásmové a třípásmové
Jako vyhybka slouží i kondenzátory. Plní prakticky stejnou funkci, ale méně kvalitně. Velmi často pouze ořezávají frekvenci pro výškový reproduktor, aby nedošlo k jeho zničení, ale středobas hraje i výšky, což značně znekvalitňuje výsledný poslech, jelikož vysoké frekvence už hraje se značným zkreslením.
Nejkvalitnějším rozdělením signálu mezi jednotlivé reproduktory docílíme použitím tzv. aktivního systému. Toho docíle tím, že napájíme každý reproduktor ( výšky - středy - basy / subwoofer ) definovaným frekvenčním rozsahem. Proto je potřeba více zesilovačů nebo 5 a 6ti-kanálové zesilovače s širokým nastavením vyhybek. Aktivní systémy mají tu výhodu, že jednotlivé reproduktory, které jsou napájeny jasně ohraničenou frekvencí, mají čistší - kvalitnější zvuk s možností mnohem širšího naladění jednotlivých funkcí. Další výhodou aktivního systému je větší zatížení zesilovačů při zachování maximální kvality zvuku. Vhodné pro ůpravu signálu zesilovačů jsu především DSP procesory, nebo vysoké modely autorádií které DSP procesor mají ve výbavě. Díky inteligentnímu řízení signálu jsou potom možné také funkce jako např: vzálenost a průměr jednotlivých reproduktorů, spoždění signálu, otočení fáze, equalizer, eliminace rušivých zdrojů, druh vozu, umístění a spůsoby zapojení jednotlivých reproduktorů a pod..

 Doporučené reproduktory pro autorádia a zesilovače

Naše doporučené 165 mm komponentní reproduktory do předních dveří většiny vozů. Jedná se o reproduktory které nikdy nezklamaly a máme s nimi jen dobré zkušenosti.