Blog

Reproduktory - konstrukce

Reproduktory: popis - dělení - typy - konstrukce - parametry

Reproduktory jsou elektro-akustické měniče, tj. zařízení, která přeměňují elektrickou energii na mechanickou energii ve formě zvuku. Obvykle se skládají z membrány, pohonné části, do které je přiváděn vstupní signál, a dalších dílů. Zvláštním případem malých reproduktorů jsou sluchátka.

Dělení reproduktorů dle způsobu vyzařování

Přímovyzařující reproduktory

Kmitající membrána je bezprostředně navázána na prostředí, do kterého se akustická energie vyzařuje. Obvyklá účinnost nepřevyšuje několik málo procent.

Nepřímovyzařující reproduktory

Tzv. tlakové - mezi prostředím, do kterého se akustická energie vyzařuje, a membránou je vložen zvukovod a popřípadě další pomocné akustické obvody. Toto uspořádání obvykle zvyšuje účinnost, umožňuje dosahovat vysokých vyzářených výkonů a tvarovat směrový diagram.

Dělení reproduktorů dle pohonu

Elektrodynamické, Elektromagnetické, Elektrostatické, Piezoelektrické, Plazmové, Pneumatické, Další

Elektrodynamické reproduktory

Nejběžnější princip pohonu. Základem je cívka a permanentní magnet, kde cívka se pohybuje ve válcové štěrbině mezi pólovými nástavci. Síla se přenáší na membránu a způsobuje její pohyb.

Páskové reproduktory

Páskový reproduktor je speciální typ elektrodynamického reproduktoru, často používaný pro vysoké kmitočty. Principem je pásek z vodivého materiálu umístěný v poli silného magnetu.

Plošné elektrodynamické reproduktory

Jsou tvořeny membránou velké plochy, ukotvenou v rámu, s vodičem cívky upevněným na membránu. Často označovány jako "magnetostatické" pro podobnost s elektrostatickými měniči.

Reproduktor s ohybovou vlnou

Na rozdíl od běžných elektrodynamických reproduktorů používá pružnou membránu, kde pro daný kmitočet kmitá jen část membrány. Nízké kmitočty vyzařuje celá plocha membrány, vysoké jen její část.

Elektromagnetické reproduktory

Méně používaný princip, kde membrána je přitahována pevně umístěnou cívkou s jádrem nebo magnetem. Tento princip se dříve využíval u sluchátek a reproduktorů pro radiopřijímače.

Elektrostatické reproduktory

Mají membránu z tenké fólie mezi dvěma pevnými elektrodami. Pracují na principu přitahování a odpuzování nabitých desek, často vyžadují vysoké provozní napětí.

Piezoelektrické reproduktory

Využívají piezoelektrický jev a jsou často používány pro levné vysokotónové jednotky nebo malé sirény. Výhodou je vysoká účinnost a nízká cena, nevýhodou nerovnoměrná frekvenční charakteristika.

Plazmové reproduktory

Nemají membránu a využívají změn tlaku vzduchu vyvolaných koronou nebo obloukovým výbojem. Používají se spíše pro vysokotónové měniče a zůstávají okrajovou technologií.

Pneumatické reproduktory

Nejsou běžně používané. Principem je modulace unikajícího stlačeného vzduchu. Používá se pro vytváření extrémně vysokých zvukových hladin, například při testech dílů pro letectví.

Dělení reproduktorů dle účelu

- Domácí použití (HiFi)
- Vysoce kvalitní měniče pro studiové monitory, HiEnd audio
- Profesionální použití (výkonné PA systémy)
- Ozvučení automobilů
- Reproduktory pro hudební nástroje (el. kytary, baskytary, klávesy)
- Pro přenos mluveného slova (městský rozhlas, sirény)
- Speciální účely (pod vodou, vědecké pokusy, vojenské použití)

Dělení reproduktoru dle kmitočtového rozsahu

Reproduktory se vyrábějí s různými frekvenčními rozsahy. Pro kvalitní přenos zvuku je žádoucí široký frekvenční rozsah (20Hz - 20kHz). Kvůli protichůdným požadavkům je obtížné vytvořit reproduktor, který by celé spektrum pokryl, proto se sestavují reprosoustavy.

Širokopásmové reproduktory

Určeny pro nenáročné použití, např. v dopravních prostředcích a levné elektronice. Jejich rozsah je obvykle 45 – 15 000 Hz.

Koaxiální reproduktory

Složené ze dvou nebo více měničů. Časté v automobilovém ozvučení a někdy v profesionálním použití.

Hlubokotónové reproduktory - basové (subwoofery)

Rozsah: 20 – 1 500 Hz nebo 35 – 5 000 Hz, používají se membrány s velkým zdvihem a materiály s nízkou rezonancí pro přesné podání basů.

Středopásmové reproduktory

Rozsah 80 – 12 000 Hz, používají různé materiály jako papírovinu, kevlar nebo polypropylen, často v HiFi sestavách.

Vysokotónové reproduktory

Rozsah obvykle 2 000 – 20 000 Hz, mohou mít kalotové nebo páskové membrány. V profesionálním použití se často vyrábějí jako tlakové pro vysokou účinnost.

Části klasického elektrodynamického reproduktoru

Koš reproduktoru

Nosná konstrukce reproduktoru, zajišťuje uchycení membrány a magnetického obvodu. Bývá z plechu, plastu nebo hliníkové slitiny.

Magnetický obvod

Generuje magnetické pole ve vzduchové mezeře, pohání kmitací cívku reproduktoru. Může být feritový, AlNiCo nebo neodymový.

Kmitací cívka

Cívka bývá z mědi, hliníku nebo poměděného hliníku, připojena k membráně. Často se používají vícevrstvá vinutí pro lepší výkon.

Membrána

Nejčastěji kuželová, z papíru, plastu nebo kovu. Materiály zahrnují polypropylen, kevlar a sendvičové kombinace pro specifické zvukové vlastnosti.

Zavěšení membrány

Zajišťuje pohyb membrány a drží ji ve správné poloze, může být z gumy, pěny nebo impregnovaného textilu.

Vývody a terminály

Různé typy svorek pro připojení reproduktoru, často s označením polarit pro správné zapojení.

Kvalita reproduktorů a jejich použití

Kvalitu reproduktorů určují:

Jmenovitá impedance

Obvykle několik jednotek až desítek ohmů, přibližně nejnižší impedance v pracovním pásmu.

Frekvenční rozsah

Určuje závislost akustického tlaku na frekvenci zvuku.

Příkon

Určuje, kolik elektrického příkonu reproduktor zvládne, obvykle v jednotkách až stovkách wattů.

Charakteristická citlivost

Udává vyzářený akustický výkon při daném příkonu, obvykle při příkonu 1 W ve vzdálenosti 1 m.

Směrová charakteristika

Vyzařovací diagram, který ukazuje vyzařovaný výkon v různých směrech.

Rezonanční kmitočet

Kmitočet, pod kterým vyzářený výkon klesá, důležitý hlavně pro basové reproduktory.

Rozměry a umístění reproduktorů v automobilech

1: Vrch předních dveří 2: Přední část 3: Přední dveře 4: Zadní dveře
5: Zadní část panelu 6: Zadní plato 7: Vrchní část 8: Kufr
9: Jiná pozice            


Nasledující údaje jsou pouze orientační a nezodpovídáme za případné nesrovnalosti. Před koupí si pro jistotu ověřte rozměr reproduktoru u svého prodejce automobilu.

Alfa Romeo
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
145 3-Door Apr 94 - Oct 00 3 165mm
145 3-Door Apr 94 - Oct 00 5 130mm
146 5-Door Sept 94 - Oct 00 3 165mm
156 4-Door Sept 97--> 3 165mm
156 4-Door Sept 97--> 4 165mm


Audi
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
A3 3-Door         Oct 96 - Jun 03 3*1 130mm
A3 3-Door     Oct 96 - Jun 03 5*4 165mm
A3 3-Door     Jun 03--> 3*a 165mm
A3 5-Door     Jul 99 - Jun 03 3*1 130mm
A3 5-Door     Jul 99 - Jun 03 3*4 165mm
A4 4-Door     Sept 95 - Oct 01 3*2 130mm
A4 4-Door     Sept 95 - Oct 01 6*3 165mm
A4 4-Door     Jan 01 - Jan 05 3*a 165mm
A4 4-Door     Jan 01 - Jan 05 4*a 165mm
A4 5-Door     Sept 95 - Oct 01 3*2 130mm
A6 4-Door     Jul 97 - Oct 04 3 165mm
A6 4-Door     Jul 97 - Oct 04 4 165mm
A8 4-Door     Aug 94 - May 99 6 165mm
TT 3-Door     Oct 98--> 3 165mm
TT 3-Door     Oct 98--> 5*3 165mm


BMW
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
3-Series 4-Door Dec 91 - Apr 98 2 130mm
3-Series Compact 3-Door Mar 94 - Oct 00 2 130mm
5-Series E46 Station 3-Door Oct 99 - May 03 3*a 130mm
5-Series E46 Station 3-Door Oct 99 - May 03 9*a 130mm
5-Series 4-Door Jan 88 - Dec 95 2 130mm
5-Series 4-Door Jan 88 - Dec 95 6 130mm
5-Series 4-Door Jan 96 - Jul 03 3 130mm
5-Series 4-Door Jan 96 - Jul 03 6 130mm
Z3 2-Door Mar 96 - May 03 2 130mm


Chrysler
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Neon            4-Door Sept 94 - Sept 03 3 165mm
PT Cruiser 5-Door Jul 00--> 3 165mm
PT Cruiser 5-Door Jul 00--> 7 6"x8"
PT Cruiser 5-Door Jul 00--> - 5"x7"


Citroen
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
C2 3-Door         Dec 03--> 3 165mm
C2 3-Door         Dec 03--> 5 130mm
C3 5-Door         Dec 03--> 3 165mm
C3 5-Door         Dec 03--> 4 130mm
Saxo 3-Door         May 96 - Nov 03 3 130mm
Saxo 3-Door         May 96 - Nov 03 5 100mm
Saxo 5-Door         May 96 - Nov 03 3 130mm
Saxo 5-Door         May 96 - Nov 03 4 100mm
Xsara 3-Door         Sept 97 - Oct 00 3 165mm
Xsara 5-Door         Sept 97 - Oct 00 3 165mm
Xsara 5-Door         Sept 97 - Oct 00 4 130mm
Xsara 5-Door/ Stationwagon Mar 92 - Sept 01 3 165mm
Xsara 5-Door/ Stationwagon Mar 92 - Sept 01 4 130mm
Evasion 5-Door Mar 94 - Oct 02 3 165mm
Evasion 5-Door Mar 94 - Oct 02 5 165mm


Fiat
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
500 3-Door Apr 92 - Mar 98 1 100mm
Cinquecento 3-Door Apr 92 - Mar 98 1 100mm
Punto 3-Door Dec 93 - Sept 99 1 87mm
Punto 3-Door Dec 93 - Sept 99 8 100mm
Punto 3-Door Sept 99 - Jun 03 3 165mm
Punto 5-Door Sept 99 - Jun 03 3 165mm
Stilo 3-Door Oct 01--> 3*a 165mm
Stilo 3-Door Oct 01--> 5*a 165mm
Siena HL 1.6L 4-Door Jul 97--> 3 165mm
Siena HL 1.6L 6-Door Jul 97--> 3 165mm
Multipla 5-Door Feb 99--> 3 165mm
Multipla 5-Door Feb 99--> 4 6"x8"
Multipla 5-Door Feb 99--> 4 5"x7"
Ulysse 5-Door Mar 94 - Sept 02 3 165mm
Ulysse 5-Door Mar 94 - Sept 02 5 165mm


Ford
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Cougar 2-Door Oct 98 - Feb 01 3 6"x8"
Cougar 2-Door Oct 98 - Feb 01 3 5"x7"
Cougar 2-Door Oct 98 - Feb 01 4 6"x8"
Cougar 2-Door Oct 98 - Feb 01 4 5"x7"
Fiesta 02 5-Door Sept 01--> 3 6"x8"
Fiesta 02 5-Door Sept 01--> 3 5"x7"
Fiesta 02 5-Door Sept 01--> 4 6"x8"
Fiesta 02 5-Door Sept 01--> 4 5"x7"
Fusion MPV Oct 02--> 3 6"x8"
Fusion MPV Oct 02--> 3 5"x7"
Fusion MPV Oct 02--> 4 6"x8"
Fusion MPV Oct 02--> 4 5"x7"
Focus 5-Door Oct 97 - Dec 04 3 6"x8"
Focus 5-Door Oct 97 - Dec 04 3 5"x7"
Focus 5-Door Oct 97 - Dec 04 4 6"x8"
Focus 5-Door Oct 97 - Dec 04 4 5"x7"
Galaxy MPV May 95 - Jul 00 3 165mm
Galaxy MPV May 95 - Jul 00 4 165mm
Mondeo 4-Door Oct 96 - Nov 00 3 6"x8"
Mondeo 4-Door Oct 96 - Nov 00 3 5"x7"
Mondeo 4-Door Oct 96 - Nov 00 4 6"x8"
Mondeo 4-Door Oct 96 - Nov 00 4 5"x7"
Mondeo 5Door Sept 00 - Sept 03 3 6"x8"
Mondeo 5-Door Sept 00 - Sept 03 3 5"x7"
Mondeo 5-Door Sept 00 - Sept 03 4 6"x8"
Mondeo 5-Door Sept 00 - Sept 03 4 5"x7"
Mondeo Hatchback 5-Door Oct 96 - Nov 00 3 6"x8"
Mondeo Hatchback 5-Door Oct 96 - Nov 00 3 5"x7"
Mondeo Hatchback 5-Door Oct 96 - Nov 00 4 6"x8"
Mondeo Hatchback 5-Door Oct 96 - Nov 00 4 5"x7"
Mondeo Stationwagon 5-Door Oct 96 - Nov 00 3 6"x8"
Mondeo Stationwagon 5-Door Oct 96 - Nov 00 3 5"x7"
Mondeo Stationwagon 5-Door Oct 96 - Nov 00 4 6"x8"
Mondeo Stationwagon 5-Door Oct 96 - Nov 00 4 5"x7"
Mondeo Stationwagon 5-Door Sept 00 - Sept 03 3 6"x8"
Mondeo Stationwagon 5-Door Sept 00 - Sept 03 3 5"x7"
Mondeo Stationwagon 5-Door Sept 00 - Sept 03 4 6"x8"
Mondeo Stationwagon 5-Door Sept 00 - Sept 03 4 5"x7"


Honda
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Civic 5-Door            Jan 95 - May 01 8 130mm


Hyundai
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Coupe 3-Door            Jan 97 - Sept 99 3*a 165mm


Kia
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Joice 5-Door           Jan 00--> 3 130mm


Mazda
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
323F 5-Door          Oct 94 - Aug   98       3 5"x7"
323 4-Door Aug 98 - Feb 01 3 6"x8"
323 4-Door Aug 98 - Feb 01 4 165mm
323 Fastbreak 5-Door Aug 98 - Feb 01 3 6"x8"
323 Fastbreak 5-Door Aug 98 - Feb 01 3 5"x7"
323 Fastbreak 5-Door Aug 98 - Feb 01 4 165mm
626 4-Door Jan 92 - Sept 98 3 6"x8"
626 4-Door Jan 92 - Sept 98 3 5"x7"
626 4-Door Jan 92 - Sept 98 6 6"x8"
626 4-Door Jan 92 - Sept 98 6 5"x7"
626 4-Door Sept 98 - May 02 3 6"x8"
626 4-Door Sept 98 - May 02 3 5"x7"
626 4-Door Sept 98 - May 02 4 6"x8"
626 4-Door Sept 98 - May 02 4 5"x7"
626 5-Door Jan 92 - Sept 98 3 6"x8"
626 5-Door Jan 92 - Sept 98 3 5"x7"
626 5-Door Jan 92 - Sept 98 8 6"x8"
626 5-Door Jan 92 - Sept 98 8 5"x7"
626 Hatchback 5-Door Sept 98 - May 02 3 6"x8"
626 Hatchback 5-Door Sept 98 - May 02 3 5"x7"
626 Hatchback 5-Door Sept 98 - May 02 4 6"x8"
626 Hatchback 5-Door Sept 98 - May 02 4 5"x7"
626 Stationwagon 5-Door Sept 98 - May 02 3 6"x8"
626 Stationwagon 5-Door Sept 98 - May 02 3 5"x7"
626 Stationwagon 5-Door Sept 98 - May 02 4 6"x8"
626 Stationwagon 5-Door Sept 98 - May 02 4 5"x7"
Demio MPV 5-Door Aug 98 - May 03 3 165mm
Demio MPV 5-Door Aug 98 - May 03 4 165mm
Premacy MPV Jun 99--> 3 6"x8"
Premacy MPV Jun 99--> 3 5"x7"


Mercedes
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
C-Class 4-Door Mar 00--> 3*a 165mm
C-Class 4-Door Mar 00--> 4*a 165mm
E-Class 4-Door Mar 02--> 3*a 165mm
E-Class 4-Door Mar 02--> 4*a 165mm
W211 4-Door Mar 02--> 3*a 165mm
W211 4-Door Mar 02--> 4*a 165mm


Mitsubishi
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Carisma 4-Door Oct 96--> 6*a 165mm
Carisma 5-Door Jun 95 - May 99 8*a 165mm
Carisma 5-Door Jun 95 - May 99 1 100mm
Spacestar 5-Door Sept 98 - Sept 02 4*a 165mm


Nissan
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Almera 4-Door Oct 95 - Apr 00 6 165mm
Maxima QX 4-Door Sept 95 3*a 165mm
Maxima QX 4-Door Sept 95 6*a 165mm
Primera 4-Door Sept 91 - Sept 96 3 4"x6"
Primera 4-Door Sept 91 - Sept 96 6 165mm
Primera 5-Door Sept 96 - Apr 02 3*a 165mm
Terrano ll 3-Door Aug 94--> 5 4"x6"*a


Peugeot
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
106 XN/XR 3-Door Oct 91 - Oct 03 3 130mm
306 3-Door Sept 98--> 3 165mm
306 3-Door Sept 98--> 5 130mm
206 5-Door Sept 98--> 3 165mm
206 5-Door Sept 98--> 4 130mm
206 CC 2-Door Jan 01--> 3 165mm
206 CC 2-Door Jan 01--> 5 100mm
206 SW 5-Door Jan 02--> 3 165mm
206 SW 5-Door Jan 02--> 4 130mm
306 Cabrio 2-Door Mar 97 - Feb 02 3 165mm
306 3-Door Jan 93 - Mar 97 3 165mm
306 3-Door Mar 97 3 165mm
306 Sedan 4-Door Mar 97 - Feb 02 3 165mm
306 5-Door Mar 97 - Feb 02 3 165mm
306 Stationwagon 5-Door Mar 97 - Feb 00 3 165mm
307 SW 5-Door Mar 02 3 165mm
405 4-Door Jun 92 - Sept 95 3 165mm
405 5-Door Jun 92 - Sept 95 3 165mm
406 2-Door Sept 95 - Sept 94 3 165mm
406 4-Door Sept 95 - Sept 94 3 165mm
406 5-Door Sept 95 - Sept 94 3 165mm
806 5-Door Mar 94 - Aug 02 3 165mm
806 5-Door Mar 94 - Aug 02 5 165mm


Renault
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Clio 3-Door May 90 - Feb 98 1 100mm
Clio 3-Door May 90 - Feb 98 8 100mm
Clio RT 1.4 5-Door May 90 - Feb 98 1 100mm
Clio RT 1.4 5-Door May 90 - Feb 98 8 100mm
Clio ll 3-Door Feb 98--> 3 130mm
Clio ll 3-Door Feb 98--> 5 130mm
Clio ll 5-Door Feb 98--> 3 130mm
Espace 5-Door May 91 - Jan 97 1 165mm
Espace 5-Door May 91 - Jan 97 7 165mm
Espace 5-Door Jan 97--> 4 165mm
Kangoo 3/4/5 MPV Nov 97--> 1 100mm
Kangoo 3/4/5 MPV Nov 97--> 8 100mm
Laguna 5-Door Jan 94 - Mar 01 3 165mm
Laguna 5-Door Jan 94 - Mar 01 8*7 165mm
Laguna 5-Door Mar 01--> 3 130mm
Laguna 5-Door Mar 01--> 4 130mm
Laguna Stationwagon 5-Door Jan 94 - Mar 01 3 165mm
Megane Cabrio 2-Door Jan 96 - Oct 02 3 165mm
Megane Cabrio 2-Door Jan 96 - Oct 02   130mm
Megane 3-Door Jan 96 - Oct 02 3 165mm
Megane 3-Door Jan 96 - Oct 02   130mm
Megane 3-Door Jan 96 - Oct 02 6 130mm
Megane 3-Door Oct 02--> 3 130mm
Megane 3-Door Oct 02--> 5 130mm
Megane Manual window 5-Door Jan 96 - Oct 02 8 130mm
Megane Power window 5-Door Jan 96 - Oct 02 3 165mm
Megane Power window 5-Door Jan 96 - Oct 02   130mm
Megane Power window 5-Door Jan 96 - Oct 02 8 130mm
Megane Power window 5-Door Oct 02--> 3 130mm
Megane Power window 5-Door Oct 02--> 4 130mm
Megane Classic 4-Door Oct 96 - Oct 02 3 165mm
Megane Classic 4-Door Oct 96 - Oct 02   130mm
Megane Scenic MPV 5-Door Sept 96 - Sept 03 3 130mm
Megane Scenic MPV 5-Door Sept 96 - Sept 03 8 130mm
Safrane 5-Door Mar 92 - Jul 96 3 165mm
Safrane 5-Door Mar 92 - Jul 96 4 165mm


Rover
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
200 5-Door Aug 89 - Dec 99 3 165mm
200 5-Door Aug 89 - Dec 99 8 130mm


Saab
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
9-5 5-Door Feb 99--> 3 165mm


Seat
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Alhambra MPV May 95--> 3 165mm
Alhambra MPV May 95--> 4 165mm
Altea 5-Door Jun 04--> 3*9 165mm
Altea 5-Door Jun 04--> 4*9 165mm
Arosa 3-Door - 3*9 165mm
Cordoba SX 2-Door Apr 96 - Oct 99 3 165mm
Cordoba SX 2-Door Apr 96 - Oct 99 6 4"x6"
Cordoba 4-Door Dec 93 - Oct 99 3 165mm
Cordoba 4-Door Dec 93 - Oct 99 6 4"x6"
Cordoba 4-Door Oct 99--> 3*a 165mm
Cordoba 4-Door Oct 99--> 6 4"x6"
Cordoba Variant 5-Door Nov 99 - Oct 99 3 165mm
Ibiza 3/5-Door May 93 - Oct 99 3 165mm
Ibiza 3/5-Door oct 99--> 3*a 165mm
Ibiza 3/5-Door oct 99--> 8 4"x6"
Ibiza 5-Door Jan 89- Apr 93 3 165mm
Ibiza 5-Door Jan 89- Apr 93   100mm
Ibiza 5-Door Jan 89- Apr 93 8 4"x6"
Leon 5-Door Apr 00 - Sept 05 3*8 165mm
Leon 5-Door Apr 00 - Sept 05 4*8 165mm
Toledo 4-Door Feb 99 - Sept 04 3*9 165mm
Toledo 4-Door Feb 99 - Sept 04 4*9 165mm
Toledo 5-Door May 91 - Feb 99 8 4"x6"
Toledo 5-Door Feb 04--> 3*9 165mm
Toledo 5-Door Feb 04--> 4*9 165mm


Skoda
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Felicia 5-Door Feb 95 - Mar 98 3 130mm
Octavia 5-Door Feb 97 - May 04 3 165mm
Octavia 5-Door Hatchback Feb 97 - May 04 8 130mm
Octavia 5-Door Combi   8 4"x6"


Suzuki 00
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Swift Cabrio 2-Door Jan 92 - Jan 95 1 100mm
Swift Cabrio 2-Door Jan 92 - Jan 95 9 100mm
Swift 3/5-Door Dec 91 - Dec 02 1 100mm
Swift 3/5-Door Dec 91 - Dec 02 8*a 100mm
Swift 5-Door Mar 05--> 3*a 165mm
Swift 5-Door Mar 05--> 4*a 165mm


Toyota
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Corolla        5-Door Jan 02 - May 04 3*a 165mm


Vauxhall
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Astra           5-Door Oct 91 - Mar 98 8 130mm
Astra (H) 5-Door Apr 04--> 3*a 165mm
Corsa 3-Door Oct 82 - Aug 90 8 100mm
Corsa 3-Door Apr 93 - Oct 00 3*5 130mm
Corsa 3-Door Oct 00--> 3*a 165mm
Corsa 3-Door Oct 00--> 8*a 130mm
Frontera 3/5-Door Jun 91--> 1 100mm
Meriva 5-Door Jun 03--> 3*5 130mm
Meriva 5-Door Jun 03--> 3*a 165mm
Meriva 5-Door Jun 03--> 4*5 130mm
Meriva 5-Door Jun 03--> 4*a 165mm
Vectra 4-Door May 02--> 4*a 165mm
Zafira 5-Door May 99 - Jun 05 3*a 165mm
Zafira 5-Door May 99 - Jun 05 4*a 130mm


Volvo
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
S40           4-Door Mar 96 - May 05 3 130mm
S40 4-Door Mar 96 - May 05 6 130mm
S40 4-Door Mar 96 - May 05 3 130mm
S40 4-Door Mar 96 - May 05 7 130mm


VW
Automobil Rok výroby Umiestnenie Rozmer
Beetle 3-Door Nov 98--> 3*9 165mm
Beetle 3-Door Nov 98--> 5*8 165mm
Bora 4-Door Nov 98 - Dec 05 3*8 165mm
Bora 4-Door Nov 98 - Dec 05 4*8 165mm
Bora Variant 5-Door Jul 99 - Dec 05 3*8 165mm
Bora Variant 5-Door Jul 99 - Dec 05 4*8 165mm
Fox 3-Door Jun 05--> 3*9 165mm
Fox 3-Door Jun 05--> 5*9 165mm
Golf Cabrio 2-Door Sept 93--> 3 165mm
Golf lV 3-Door Sept 97 - Dec 03 3*8 165mm
Golf lV 5-Door Sept 97 - Dec 03 3*8 165mm
Golf lV 5-Door Sept 97 - Dec 03 4*8 165mm
Golf lV Variant 5-Door Jul 99--> 3*8 165mm
Golf lV Variant 5-Door Jul 99--> 4*8 165mm
Golf lV 5-Door Dec 03--> 4*9 165mm
Lupo 3-Door Oct 98--> 3*9 165mm
Passat 4-Door Jul 96 - Nov 00 3*8 165mm
Passat 4-Door Jul 96 - Nov 00 4*8 165mm
Passat 4-Door Nov 00 - May 04 3*8 165mm
Passat 4-Door Nov 00 - May 04 4*8 165mm
Passat Variant 4-Door Jun 97 - Nov 00 3*8 165mm
Passat Variant 4-Door Jun 97 - Nov 00 4*8 165mm
Passat Variant 4-Door Nov 00 - Apr 05 3*8 165mm
Passat Variant 4-Door Nov 00 - Apr 05 4*8 165mm
Polo 3/5-Door Nov 94 - Nov 99 3 165mm
Polo Variant 5-Door Nov 97 - Nov 01 3 165mm
Polo Classic 4-Door Mar 96 - Jan 02 3 165mm
Polo Classic 4-Door Mar 96 - Jan 02 6 4"x6"
Polo 3-Door Nov 99 - Jan 02 3 165mm
Polo 3-Door Dec 01--> 3*9 165mm
Sharan MPV May 95 -Jul 00 3 165mm
Sharan MPV May 95 -Jul 00 4 165mm
Sharan MPV Jul 00--> 3 165mm
Sharan MPV Jul 00--> 4 165mm
Transporter 4-Door Dec 03--> 3*8 165mm
Touran MPV 5-Door Oct 03--> 4*9 165mm

Jak vybrat reproduktory do auta ?

Rádce pro jednoduchou orientaci při výběru reproduktorů

1. Velikost ( rozměry ) reproduktorů do auta

Základním výběrovým kritériem pro nákup je velikost reproduktorů. Nejčastěji používanými rozměry jsou 165 a 130 mm reproduktory do auta. Někdy jsou rozměry udávány rovněž v palcích, značeno". 1 palec = 2,54 cm. Proto jsou např. 165 mm reproduktory někdy taktéž označovány jako 6,5". Tento rozměr je běžně používaný např. v Škoda Fabia, Škoda Octavia I i II, Wolksvagen Golf - Polo - Passat, Citroen Xantie - Xara - C5, Renault a pod..
V předních dveřích bývají u většiny značek nejčastěji 130 nebo 165 mm kulaté reproduktory, Ford ale často používá oválné reproduktory 5 × 7" stejně tak jako některé automobily značky Mazda.
Do zadního plata se nejlépe hodí reproduktory 6 × 9", 7 x 10", 8" nebo 6,5". Záleží také na tom co od reproduktorů očekáváte. Pokud chcete aby Vám reproduktory zahráli dobře celé pásmo, s velkým množstvím basů, použijte reproduktory 6 x 9 / 7 x 10" nebo 8". Pokud Vám jde o co nejkvalitnější středy a výšky, jsou vhodnější komponentní reproduktory které jsou vybaveny kvalitní vyhybkou a odděleným výškovým reproduktorem ( libovolné umístění - dobré nasměrování).

2. Typy reproduktorů

Koaxiální reproduktory
Tento typ smíšeného reproduktoru do auta má dva reproduktory umístěné souose. Výškové reproduktory jsou pevnou součástí středobasových reproduktorů a nelze měnit jejich pozici. Některé značky mají nakloněné výškové reproduktory od výroby a u dražších typů je možné jejich natočení dle potřeby.

Komponentní reproduktory
Základní charakteristikou komponentních reproduktorů do auta je oddělený výškový reproduktor od středobasového reproduktoru. Signál mezi reproduktory je rozdělen frekvenční vyhybkou která je vybavena různými funkcemi. Výhodou komponentních reproduktorů do auta je různorodá montáž s možností nasměrování výškového reproduktoru. Nejčastěji na trojúhelníček u zpětných zrcátek, na A sloupek, na palubní desku nebo na tapecírunk dveří. Zpravidla jsou reproduktory i vybaveny kvalitnější frekvenční vyhybkou. Součástí balení 99% komponentních reproduktorů jsou mřížky, kompletní montážní materiál pro montáž výškových reproduktorů a napájecí kabely.
Použitím komponentních reproduktorů získáte mnohem detailnější a prostorovější zvuk. V případě kvalitního ozvučení jsou komponentní reproduktory v předních dveřích povinností. Kvalitní reproduktory do auta se bez problémů dají použít i pro Home - Hifi.

 

3. Výkon reproduktorů ( Wmax / Wrms )

Většina začínající hifistů se žene za astronomickými (velmi často nereálnými) výkony. Je dobré si uvědomit, že výkon autorádii je udáván jako výkon MAX. Reálný výkon RMS je u autorádií cca 12–15 W. Toto je pro nás rozhodující veličina. Je tedy naprosto zbytečné honit se za reproduktory s výkony 100 W a více při připojení na autorádio. Častým argumentem bývá, že předchozí reproduktory přece zkreslovaly. To je ale nejčastěji důsledkem akustického zkratu, nikoliv nízký výkon předchozích reproduktorů.
Pro autorádio je tedy plně postačující RMS výkon 20W a více. Při výběru reproduktorů pro zesilovač by měl být RMS výkon přibližně stejný, nebo vyšší než je RMS výkon zesilovače.

 

4. Citlivost reproduktorů ( dB )

Reproduktory o citlivosti 90dB vyvolají při vybuzení reproduktoru výkonem 1W ve vzdálenosti 1m akustický tlak 90dB. Znamená to tedy, že reproduktory s vyšší citlivostí potřebují méně výkonu pro hlasitý poslech. U reproduktorů, které budou připojeny pouze na autorádio doporučujeme citlivost 90dB a více v případě 165 mm reproduktorů (u měnších reproduktorů bývá citlivost typicky nižší, přesto se snažíme o citlivost blížící se 90dB).

 

5. Impedance reproduktorů ( Ohmy Ω )

Vnitřní zesilovač autorádia je stabilní do 4 ohmů, což znamená, že při výběru reproduktorů pro zapojení pouze na autorádio vybíráme pouze s impedancí 4Ω. Při výběru reproduktorů na zesilovač můžeme vybírat i impedanci 2Ω nebo 3Ω dle stability externího zesilovače. Se snižující se impedancí narůstá výkon zesilovače, ale zvyšuje se jeho zkreslení. Zapojíme-li tedy na zesilovač ( který to umožňuje ) reproduktory s impedancí 2 ohmy, budou hrát hlasitěji, ale méně přesně.

6. Frekvenční rozsah reproduktorů ( Fz )

Udává jaké zvukové pásmo umí reproduktor reprodukovat. Často jde o marketingové tahy a nereálné hodnoty. Nemusí to být úmysl, ale pouze jiná metodika měření této hodnoty a další okolní vlivy. Pokud by byla pravda, jak někteří výrobci uvádějí, že jejich reproduktory umí zahrát i pásmo 30–60Hz, přestaly by se prodávat subwoofery, jelikož toto je pásmo určené právě pro ně. Pokud je reproduktor velmi dobře nainstalován (samozřejmostí je vytlumení předních dveří), může hrát pásmo cca od 63Hz, ve vjímečných případech i 50Hz. Při výběru reproduktorů se ale nenechte zlákat kmitočtovým pásmem od 30–40Hz, to je zkrátka nereálné.

Rozsah frekvencí, které je lidské ucho schopno zaznamenat, se uvádí jako 20 Hz až 20 kHz. Tento rozsah je individuální a zpravidla se citlivost s věkem snižuje, hlavně při vysokých frekvencích, proto se opět nenechte zlákat horními mezemi 25kHz a více. Netopýři tyto zvuky ocení, ale lidské ucho ne. Většina lidí ve věku okolo 30 let již není schopna slyšet frekvence přes 16 kHz.

7. Frekvenční vyhybky pro reproduktory

Středobasové reproduktory umí dobře hrát basovou a středovou složku zvuku, naopak výškové reproduktory umí hrát výškové pásmo. Středobasový reproduktor nikdy kvalitně nezahraje výšky stejně tak jako výškový reproduktor nezahraje basy ( zde by dokonce došlo k trvalému zničení ).
K oddělení pásem slouží tzv. výhybka která se používají pro rozdělení nebo tzv. odfiltrování signálu mezi jednotlivými reproduktory. Některé vyhybky jsou vybaveny funkcemi jako např. utlumením / vybuzení výškového reproduktoru, utlumení nebo vybuzení středobasového reproduktoru, ochrana výškového reproduktoru či otočení fáze a pod.. Vyhybky rozdělujeme na aktivní a pasivní. Ty dále dělí na jednopásmové, dvoupásmové a třípásmové
Jako vyhybka slouží i kondenzátory. Plní prakticky stejnou funkci, ale méně kvalitně. Velmi často pouze ořezávají frekvenci pro výškový reproduktor, aby nedošlo k jeho zničení, ale středobas hraje i výšky, což značně znekvalitňuje výsledný poslech, jelikož vysoké frekvence už hraje se značným zkreslením.
Nejkvalitnějším rozdělením signálu mezi jednotlivé reproduktory docílíme použitím tzv. aktivního systému. Toho docíle tím, že napájíme každý reproduktor ( výšky - středy - basy / subwoofer ) definovaným frekvenčním rozsahem. Proto je potřeba více zesilovačů nebo 5 a 6ti-kanálové zesilovače s širokým nastavením vyhybek. Aktivní systémy mají tu výhodu, že jednotlivé reproduktory, které jsou napájeny jasně ohraničenou frekvencí, mají čistší - kvalitnější zvuk s možností mnohem širšího naladění jednotlivých funkcí. Další výhodou aktivního systému je větší zatížení zesilovačů při zachování maximální kvality zvuku. Vhodné pro ůpravu signálu zesilovačů jsu především DSP procesory, nebo vysoké modely autorádií které DSP procesor mají ve výbavě. Díky inteligentnímu řízení signálu jsou potom možné také funkce jako např: vzálenost a průměr jednotlivých reproduktorů, spoždění signálu, otočení fáze, equalizer, eliminace rušivých zdrojů, druh vozu, umístění a spůsoby zapojení jednotlivých reproduktorů a pod..

 Doporučené reproduktory pro autorádia a zesilovače

Naše doporučené 165 mm komponentní reproduktory do předních dveří většiny vozů. Jedná se o reproduktory které nikdy nezklamaly a máme s nimi jen dobré zkušenosti.

Typy subwooferů a ozvučnic

Co to vlastně je subwooferová ozvučnice?

Subwooferová ozvučnice zlepšuje, respektive umožňuje správnou funkci basových reproduktorů. U reproduktorů pro nízké kmitočty odstraňuje tzv. akustický zkrat (zabraňuje vyrovnávání tlaku mezi přední a zadní stěnou membrány), upravuje směrový diagram samotného reproduktoru a slouží pro vlastní upevnění reproduktorů. Ozvučnice také obvykle obsahuje další součásti, nutné pro správnou funkci, jako jsou basreflexové nátrubky, připojovací kabeláž, připojovací svorky, konektory, ochranné kryty a podobně. U aktivních subwooferů je to rovněž zesilovač a další obvody.

Subwoofery rozdělujeme do dvou základních skupin

Pasivní subwoofery

Pasivní subwoofer je ozvučnice, která je osazena subbasovým nebo basovým reproduktorem (nebo i více kusy). Pro svou funkci potřebuje dostatečně výkonný zesilovač a pokud možno aktivní (elektronickou) výhybku pro přesnější naladění dělicího kmitočtu a dalších parametrů. Při použití pasivního subwooferu spolu s koncovým zesilovačem je třeba dbát na přesné sladění elektrických parametrů, aby byla dosažena maximální účinnost a nedošlo k poškození reproduktoru nebo zesilovače.

Aktivní subwoofery

Aktivní subwoofer je prakticky stejný jako pasivní, jen má v ozvučnici zabudován zesilovač se všemi potřebnými řídícími obvody. Kromě přívodního signálového kabelu je také nutno připojit zdroj elektrické energie (přímo z autobaterie). Zesilovač aktivního subwooferu bývá dimenzován a navržen k co nejlepšímu přizpůsobení potřebám daného reproduktoru.

Konstrukce a zásady při výrobě subwooferu

Ozvučnice by měla být vyrobena co nejstabilněji, s důrazem na přesnost (sešroubovaná, slepená, utěsněná). Materiál by měl být co nejpevnější - MDF, lodní překližka, laťovka, ale dá se použít i dřevotříska. Tvar ozvučnice není (pro uzavřené ozvučnice) příliš důležitý. Co je potřeba dodržet, je doporučený objem k danému reproduktoru a průměr basreflexu. Většina kvalitních výrobců subwooferů nabízí v přiloženém manuálu návod na konstrukci ozvučnice. Objem ozvučnic a průměry basreflexů jsou navrženy tak, aby se z reproduktoru dosáhlo maximum při zachování co nejvyrovnanějšího podání zvuku.

Subwooferové ozvučnice a jejich dělení

Bassreflexová ozvučnice

Tento druh ozvučnice je zaměřen na co největší objem a sílu basu. Při správném naladění basreflexu vůči objemu ozvučnice lze dosáhnout i kvalitního zvukového přednesu. Tento box je vhodný jak pro poslech taneční hudby, tak Hip-hopu, RNB atd. Bassreflexová ozvučnice je díky svému univerzálnímu zvukovému charakteru nejčastěji používaným typem. Do boxu se přidá tzv. rezonátor - bassreflexový nátrubek, který využívá zpětného tlaku vzduchu. Délka a průměr nátrubku je rozhodující pro charakter basu. Čím je bassreflexový nátrubek delší při zachování průměru, tím nižší frekvence přenáší.

Band-pass ozvučnice

Tento druh ozvučnice má největší akustický tlak, ale není vhodný pro ty, kteří hledají nejvěrnější podání zvuku. Band-pass je vhodný převážně pro Hip-Hop, RNB atd. Naopak pro poslech Rocku, Metalu, Jazzu nebo jiné akustické hudby je vhodná uzavřená ozvučnice. Pásmová propust (band-pass) funguje jako horní i dolní propust s útlumem přibližně 20 dB na dekádu. Kombinuje se s bassreflexem, který může být v jedné nebo obou komorách. Tato ozvučnice může mít dvě nebo více komor a použít několik reproduktorů.

Uzavřená ozvučnice

Tato ozvučnice má nejmenší akustický tlak, ale umožňuje dosáhnout velmi kvalitních, přesných a rychlých basů. Je vhodná pro Rock, Metal, Bigbeat, Jazz, ale i taneční hudby. U uzavřené ozvučnice záleží především na kvalitě reproduktoru a na zpracování (tuhost ozvučnice, vnitřní tlumení), protože zvuk není ovlivněn žádnými dalšími prvky.

V1 - objem ozvučnice

Chcete instalovat zesilovač do auta? Zde je jednoduchý návod na zapojení autozesilovače.

Chcete instalovat zesilovač do auta? Zde je jednoduchý návod na zapojení autozesilovače.

Při zapojení zesilovače do auta je nutné zapojení napájecího kabelu k baterii. Zemnící kabel by měl být co nejkratší a připojen na kovovou část vozidla zbavenou barvy a laku. Průřez kabelů závisí na výkonu zesilovače. Zde je orientační tabulka.

Výkon MAX zesilovače Průřez napájecího kabelu Průřez zemnícího kabelu Průřez kabelu REMOTE
do 500 W 10 mm2 10 mm2 1 mm2
do 1000 W 10 - 16 mm2 10 - 16 mm2 1 mm2
do 1500 W 16 - 20 mm2 16 - 20 mm2 1.5 mm2
nad 1500 W 20 - 35 mm2 20 - 35 mm2 2 mm2

Údaje uvedené v tabulce jsou pouze orientační.

Nejste-li si jisti s výkonem zesilovače, volte raději větší průřez kabelu. Při vyšších výkonech by mohl být slabý kabel nadměrně zahříván. V našem e-shopu nabízíme kabelové sady s doporučeným zatížením. Pro vyrovnání napětí k zesilovači můžete použít kapacitor. K propojení zesilovače a reproduktorů se doporučuje minimálně 2 x 1.5 mm2 a na subwoofer 2 x 4 mm2.

Čím silnější kabel - tím jsou menší ztráty.

Základní popis autozesilovače

MODE - přepínač na přepnutí módu autozesilovače

STEREO - na připojení reproduktorů - stereo signál

MONO - na připojení subwooferu - lepší zvuk

FILTER nebo X OVER - přepínání výhybky autozesilovače

FULL - zesilovač propustí celou frekvenci - doladí potenciometrem LPF a HPF - vhodné pro univerzální reproduktory

HPF - zesilovač propustí pouze vyšší frekvenci - doladí potenciometrem HPF - vhodné pro střed a výškové reproduktory

LPF - zesilovač propustí pouze nízkou frekvenci - doladí se potenciometrem LPF - vhodné pro subwoofer

Typy autozesilovačů

Mono - Vstup cinch pro jeden nebo dva kanály. Výstup pouze pro subwoofer. Počet subwooferů je dle impedance.

2 kanál - Vstup cinch pro dva kanály. Výstup pro dva reproduktory, nebo v můstku pro jeden subwoofer.

4 kanál - Vstup cinch pro čtyři kanály. Výstup pro čtyři reproduktory, v můstku pro dva subwoofery nebo silné repro.

5 kanál - Vstup pro pět kanálů. Výstup pro čtyři reproduktory a jeden subwoofer.

Zapojení autozesilovače:

1 - LINE INPUT - zde připojte kabel cinch od autorádia. 1 cinch je 1 kanál

2 - LINE OUTPUT - zde můžete připojit kabel cinch se signálem pro další zesilovač

3 - GND, REM, +12V - zde zapojte napájecí kabely. GND - kostra, REM - spínané plus od autorádia, +12V - napájecí kabel od baterie

4 - Výstup pro reproduktory - L levá strana + a -, R pravá strana + a -, pro připojení subwooferu lze spojit výkon obou kanálů - bridge - můstek

Čím se řídit při výběru autorádia ?

Čím se řídit při výběru autorádia?

V minulosti bylo možné využívat k poslechu pouze rádio nebo mechaniku uvnitř autorádia, které podporovaly kazety, nebo CD nosiče. V současnosti můžete s autorádiem propojit a ovládat přímo na přístroji přehrávače MP3 nebo MP4 a iPod. Některá autorádia mají integrovanou čtečku SD karet či USB s velkou kapacitou. Další možností je propojení autorádia s telefonem pomocí Bluetooth technologie, která vám umožní bezpečné telefonování za jízdy. Na této stránce je několik bodů, které by vám mohly pomoci při výběru autorádia:

1. Co znamenají symboly na autorádiu?

MP3 - Autorádio označené tímto symbolem umožňuje přehrávat z CD disků soubory ve formátu MP3. Toto oceníte při delších cestách, protože můžete poslouchat mnoho hudby, aniž byste měnili CD, nebo slyšeli některou skladbu vícekrát.

AUX vstup - Autorádia s tímto vstupem umožňují připojit zvukový signál z externího zdroje - MP3 přehrávač, DVD atd. - přes konektor jack 3,5 mm.

iPod ready - Autorádio dovoluje připojit přehrávač iPod a ovládat ho na autorádiu.

USB konektor - Pomocí tohoto konektoru můžete přehrávat a ovládat na autorádiu hudbu z externího harddisku nebo flashe.

SD slot - Autorádio přehrává hudební soubory z SD nebo SDHC karty.

Bluetooth - Zabudovaná jednotka Bluetooth udělá z vašeho autorádia plnohodnotné handsfree, které umí přenášet jak hovory, tak i hudbu z vašeho telefonu. Mikrofon je vestavěný v předním panelu, nebo je vyvedený na nejlepší místo ve voze. Reprodukce je vedena do reproduktorů v autě.

DVD - Autorádia s DVD mechanikou vám zpříjemní čekání v automobilu přehrátím filmu, který se zobrazuje na vestavěném 7 nebo 3 palcovém LCD. Obraz může být také vyveden na externí monitor.

2. Výkon autorádia

Autorádia mají výkon většinou 50 W na kanál. U levnějších autorádií je výkon 45 W na kanál. Tento výkon je pro běžný poslech dostačující. Některé modely mají zesilovač MOSFET, který zvýrazní dynamiku zvuku. Jsou i autorádia s výkonem 60 W na kanál, a ty uspokojí i nejnáročnější posluchače.

3. RCA výstupy na zesilovač

Při výběru je dobré vědět, zda budete k autorádiu připojovat externí zesilovač a jejich počet. Zjednodušeně lze říci, že každý pár reproduktorů si žádá 1 pár RCA výstupů, totéž si žádá subwoofer. Tj. např. sestava s předními reproduktory a subwooferem vyžaduje pro komfortní ovládání 2 páry RCA výstupů.

4. Podsvícení autorádia

V nabídce jsou různé kombinace podsvícení. Nejběžnější jsou bílé segmenty LCD a červené nebo zelené podsvícení tlačítek.

5. Kompatibilita s vozem

Všechny modely autorádií lze přizpůsobit k většině automobilů. V nabídce jsou různé redukce či adaptéry. Jde také o možnost propojení dálkového ovládání na volantu nebo externího LCD v palubní desce. Více informací na info@autohifi-jean.cz.